Agoda

Agoda Partner Site Verification agoda-partner-site-verification: AgodaPartnerVerification.html

Tuesday 10 December 2013

Percutian Ke Krabi - Day 3

Salam semua...Berjumpa lg di entry Krabi. Hari ni nk bercerita mengenai aktiviti di Krabi pd hari ke-3..Anyway,hari ke-3 ni santai sikit aktiviti.Tp penat sbb kene banyak berjalan.Exercise tu.Makesure pd sape2 yg amik aktiviti ni,kene pakai sport shoe.Baru selesa berjalan..hehehe..(Tips : plz bwk baju utk berenang jgk sbb rugi tak berenang di tempat yg cantik)

Ha..ni la brochure beserta aktiviti yg sy sekeluarga pilih pd hari ke-3 di Krabi..Kami dapat diskaun dr 1300baht ke 1000 baht utk setiap org bersamaan RM100 seorang bg pakej ni.

Pagi2 lepas breakfast di hotel, kami menunggu di lobby. Tak macam hari kedua di mana tepat jam 8.30 pagi, ade tour agent dtg panggil nama kami.Hari ketiga ni kami naik van.Takde pasangan dr Malaysia.Yg duk sebelah sy tu dr Singapore,tp tunangnye dr Malaysia.Mmg peramah..Hubby plak duk belakang sy.. First,kami gi Hot Spring Waterfall...suhu dalam 35-40'C.Memang best lah kan..Tp space die xbesar mana.Ade la dalam 2 tingkat air je..Balqis tgk je air,ape lagi merengek jer sbb takut.Bile dh masukkan kaki die dalam air,baru die ok sbb air tu suam2 jer..Siap main lg..Kt cni sekejap je berenti dalam 40 minit kot.

Lepaskan hajat berendam kaki dlm 10 minit, hubby terus ajak kuar dr air panas tu.So,kitorng g kolam air panas yg terletak di pertengahan jalan pergi ke Hot Spring Waterfall..Lepak2 kat situ.Nak berendam,tak bawak baju..huhu.Balik tu sempat singgah beli kopi Krabi yg sedap..;-)

Ha..2nd place yg kami pergi adalah Emerald Pool (dlm Bahasa nye kolam Zamrud)..Perjalanan sejauh 800m untuk sampai ke Emerald Pool. Jauh giler tu dengan keadaan kami membawa anak. Balqis jalan kejap je.Pastu penat.Dah sy ngn hubby kene bergilir2 dukung Balqis.Kami siap kene tinggal oleh group kami.huhu.Menaiki bukit jgk lah..SUMPAH,MMG PENAT!!!Dengan pertengahan jalan tu hujan.Kami teruskan jgk sbb bwk tuala+payung. Tp bile sampai,mmg berbaloi.. Ha,ko tengok tu warna air nye hijau menawan kalbu.Pergghhh..

Cantik kan view Emerald Pool ni??

Ramainye umat manusia...Tp hati2 sebab kawasan sekitar licin.Sy pon byk kali tergelincir sbb mmg licin & berlumut.Nsb sy baik sbb xjatuh terduduk dlm air.Dasar kolam mmg lg licin lah.Sy suke giler tempat ni sbb cantik & tenang je.(Tips : Klu bawak anak2 sila jaga betul2 sbb takut tergelincir @ terjerebus.Org tua tidak digalakkan dtg ke sini sbb perjalanan kaki yg jauh (mendaki bukit and no transportation) & kawasan sekitar kolam yg licin). Untuk pengetahuan,ade lg trekking utk naik ke Blue Pool (kolam biru) tp kami x naik sbb kene mendaki lg kot!Kt sini dpt spend masa lama ckit..best sgt2..Air ni dr gunung di mana kawasan sekitar ade je sungai yg jernih & nampak ikan2 berenang..

Balqis teruja amik gmbr ngn patung gajah & burung...

Ha, lepas merelaxkan diri, kami turun semula ke restoran Morakot (sejenis burung yg terdapat di kawasan Emerald Pool). Kami semeja dgn 4 org minah saleh.Satu group dgn kami.Tp kat cni makan hidang.Nasi & lauk letak sikit jer.Ayam grg pedas (xpedas pon), Sayur campur.Tp yg best sbb ade Green Curry Chicken.Mmg teringin nk order utk makan malam,tp bile dpt makan utk lunch..Alhamdulillah..Yg xbest sbb Xde seafood langsung.huhuhu... Pencuci mulut mesti sama dgn 2nd day, iaitu buah tembikai merah & nenas..hehe

Last aktiviti di hari ke-3 adalah Elephant Trekking.Kat Malaysia dh tak boleh naik gajah di Kuala Gandah,Pahang sbb dh ade AKTA yg tidak membenarkan org awam bersentuhan dengan binatang dr Jabatan PERHILITAN.So,terpaksa kami pergi ke Thailand utk naik gajah..Hahahaha...xmemasal je sampai g Thailand utk naik gajah..(Tips : pastikan mase nak naik gajah,kasut anda dibuka.Kalau tak, nanti kene marah dgn org yg bawak gajah tu.Then kaki tu kene pijak kepala/badan gajah tu)..Geli geleman aku..hehehe.Pakcik yg bawak kami naik gajah tu mmg sempoi sbb die tolong amikkan gambar kitorang.Die siap turun dr gajah utk amikkn gambar kami..

Trip kami xbape best sbb gajah tak redah sungai..Kt situ mmg ade tasik.Tp gajah kami tak masuk pon dalam tasik..tak syiokkk...Lepas jalan2 dlm 30minit tu,kami turun semula.Hubby beli pisang seikat 20 baht utk diberikan kepada gajah tu..Hubby pon tip bg pakcik tua yg bawak kami.Tp tak ingat bpe baht.Kesian sbb die dh tua..

Dinner malam tu kami makan di Hasna Restaurant.Ramai org Islam Malaysia kt restoran ni.

Menu utk hari ke-3 kena amik menu yg berbeza. Kite kt negara org,kena cuba menu baru.So, dinner hari ketiga sy oder nasi goreng nenas seafood+air tembikai & hubby order nasi grg ------(tak ingat namanye) + kopi ais Krabi+Fries. Nasi goreng nenas mmg sedap.Rase kari & xpedas.Balqis share ngn sy,tu sbb order yg xpedas.Balqis bkn main suke makan.Banyak plak tu..Hubby nye mcm nasi kerabu pon ade.Tp hubby kate sedap sbb pedas..

Lps makan,kami jalan2 lg beli souvenirs.Actually beli t-shirt I love Krabi.Beli 3 helai utk sy+hubby+Balqis.Dpt la rege 400 baht.(Baju dewasa 150baht sehelai, Baju kanak2 100 baht sehelai).Boleh dpt lg murah klu pandai carik kedai yg betul2 org Thailand jual.We all jalan kaki dr Centre Ao Nang sampai ke bilik hotel.Jauh perjalanan tuh..Tp sempat singgah makan kt gerai Yamila Pancake. Last night ni, sy order Banana+Nutella Pancake (sedap dk) dan Crisp Pancake (Yang ni wajib try.Pancake tu dipotong pjg2,dan digoreng.Pastu ditabur dengan susu pekat manis.)..We all x makan kt kedai sbb dh kenyang.Tapau je bwk balik blk.Yang Crisp Pancake tu,sampai ke subuh esoknye, (bangun awal sbb kene checkout hotel jam 6.00pg) masih garing & sedap.Ape rahsia makcik Yamila,oi??Tak sempat tanye.Len kali g Krabi lg,boleh tanye resepi..hehehe..

Kla,tu je entry Krabi utk Day-3.Tunggu last entry yg simple dr sy.K,bye..