Agoda

Agoda Partner Site Verification agoda-partner-site-verification: AgodaPartnerVerification.html

Wednesday 18 July 2018

Percutian ke Janda Baik Dan I-City Shah Alam

Salam semua.

Well, percutian ni dah basi.tp since ade kt dalam draf, sy pon xedit lg, so i just post ckit jerlah..
Tarikh percutian ni 16/2/2018 hingga 18/2/2018..cuti pjg mase tu sbb Chinese New Year.saja nak bawak anak2 berjalan dan teringin nak mandi sungai...huhu

Planning bercuti ni ade la dalam 2 minggu sebelum tu.tanya byk homestay @ resort kt Janda Baik.mostly dah fullly book. Then ade 1 owner homestay ni reply & ckp ade kosong lg.So, byr booking online (deposit RM100) and we all stay kt Villa Damia.dapat sebilik kecil, 1 Queen size bed & 1 single bed..Ok lah tu utk kami 5 beranak...RM150 utk semalaman.

Actually, adventure gak perjalanan kami nk ke Janda Baik. mana taknye, suami ikut jalan lama.ikut gombak & terus jalan lama ke Janda Baik.bukan ikut highway.ini sume waze punye pasal.risaugak sbb jalan kg org asli.the hutan je sepanjang kiri kanan jalan. the boleh plak tgh2 jalan tu enjin kete mati.nsb baik tmpt we all berenti tu ade gak sebiji lori berhenti rehat.Abang-abang lori tu nk balik kelantan.nsb baik diorng tlg tgk2 kereta & bg no pomen.tp kereta takde ape pon.rehat jap dalam 30-45 minit, boleh je jalan balik.maybe kete saje nak manja2 sbb dah lama tak main tukar gear rendah.naik bukit katekan..huhu

Ok lah.bila dah sampai di Janda Baik, jakun ckit lah.best tgk org mandi2 sungai.Villa kami ni agak dalam gak dr pintu gerbangnya.Sampai-sampai je, jumpa tuan rumah & diberi kunci.kami dapat Villa Iskandar.ade aircond, ade kipas.tp nasib malang kami sbb mase kami check in aircond tu dh abes gas.dah malam baru perasan sbb pns sgt.anak2 susah nk tido sbb malam bahang sgt.tak sejuk pon.jam 3pg baru sejuk.tp yang best ttg Villa Damia ni, kawasan yg luas utk buat BBQ.then ade kolam juga klu nak memancing udang..

Kami sampai ade la dalam jam 3.30 petang. rehat-rehat jap, dalam kol 5 ptg tu kami turun ke sungai.bawak pelampung, bawak tangguk ikan, bawak baldi bagai.aku geram nak tngkap ikan kecik2 tu.syok oi.teringat zaman kecik2 tangkap ikan laga kt parit.hahaha. Zayne paling suke la dapat mandi..air sejuk ya ampunnn..tp batu-batu sungai jgn buat main.licik giler bila pijak oi...bahaya betul...lepas penat mandi manda, Zayne pon dh ngantuk, sy naik dlu.tinggalkan suami & Balqis & Ziyad... dalam kol 6 lebih ni, aku pelik kenapa la laki aku ni tak naik2 homestay.tgk2 kt luar, die g menangguk udang dalam kolam..suami sy tangguk udang guna tangguk yg beli kt Ange Melaka.sanggup ku belai tau.ala, kecik je..kemain byk dapat udangnya.tp esoknye udang tu mati sbb bawak kluar dr kolam & cuaca kt luar panas mlm tu.itu kate tuan rumah la..huhu. Ptg ni sempat gak tipon perkhidmatan ATV.nak main ptg2 ni.kt Janda Baik ni hanya ade 2 tempat je sediakan perkhidmatan ni yer.Tempat 1st yg sy call, cakap dh penuh ptg ni & esok. Sy call yg lg 1, ptg ni dah penuh tp pagi esok kosong lg.ape lg, terus panggil suami, start kete & carik tempat ATV ni.gi bayar deposit utk naik esok.huhu

Malam tu mmg dah ade perancangan nak makan kat mana.kita klu g tempat orang, mesti lah carik tempat2 yg sedap.pilihan kami mestilah Nero Bianco Deli..Western Food. Owner nye dulu chef hotel.mmg best la masakan2nya.staf ramai dan servis pon cepat.Saya order spaghetti, suami burger  anak-anak makan fish & chip.portion makanan banyak & sedap...dan yang uniknya, kt cafe tu, persekitarannya ade pokok Harum Sundal Malam.betul2 belakang aku.tbe2 meremang masa tu.aishhh....

The next day, pagi2 tu kami kejut anak2 awl 7pg.tak mandi pon, tp cuci2 la ape yg patut.g breakfast & nak naik ATV..servis ATV yg kami pilih ni xsyok ckit sbb ATV cuma keliling kampung Janda Baik.tak redah sungai.yg satu lg tu redah sungai.tp servis ATV yg kami amik ni, ya ampuunnnnn.... jalan2 nye sangat2 mencabar.naik bukit yg tak rata, turun bukit bagai.punyerlah seram sebab bawak anak2.mcm nak nangis plak.tp sblm keliling kampung, kami diberi masa membiasakan naik ATV & jalan kt trek nye dalam 2-3 pusingan..nak bgtau ni, ATV ni manual gear.aku bukan pandai main tukar2 gear oi.Last naik ATV kt Cameron xde tukar2 gear. press minyak & main brek jer...ko bayangkan, tgh naik bukit, kt tengah2 bukit tu dah tak boleh naik.sbb rupenye tak trun gear rendah.dah ATV menggelungsur.nasib baik cepat2 tekan brek & tukar gear..pengalaman tu naik ATV ngan Balqis.Suami sy plak gendung Zayne & bawak Ziyad.nasib baik sepanjang perjalanan & naik ATV tu Zayne tidor je.lama gak ade la dalam 45 minit naik ATV tu..huhu

Lepas abes naik ATV, kami balik homestay utk mandi & bersiap utk kemas.kami tido semalaman je.bukan ape.kt Janda Baik ni xde banyak sangat aktiviti utk anak2.klu g berdua ngan suami, banyak lah aktiviti boleh buat.aktiviti yg ekstreme pon ade.try ler korang google..huhu.Kami keluar homestay jam 1tghari dan terus turun ke Shah Alam.kami start kete je terus hujan.sampailah masuk KL.Alhamdulillah, aktiviti & perancangan semua berjalan lancar di Janda Baik.klu hujan, terpaksalah terperap dalam homestay.huhu

Sampai Shah Alam tu kami carik shopping complex utk late lunch.tp tak ingt kat mana.lepas makan semua, kami check in Hotel de Art.yang tak bestnye, bilik yg kami pilih rupenye building yang lain.hotel bajet je tp bukan building utama di hotel.blok belakang rumah kedai.seram ckit la.tp nasib baik keadaan biliknya selesa utk kami 5 beranak..sy book 2 katil queen..utk anak2 selesa ckit.

Malam tu, kami ke i-City Shah Alam.ini tempat wajib kami pergi kalau naik KL @ short vacation.dari zaman Balqis lagi.kami makan dulu kat restoran Nasi Arab.pastu barulah anak2 boleh main.seronok dapat tgk Ziyad dah boleh naik macam2 permainan dengan Balqis.sebelum tu pernah g jugak tp tak ckup ketinggian 90cm.kali ni dah cukup.Zayne je blom ckup.berdukung je.huhu.kami jugak masuk ke i-City SnoWalk..sejuk yakmat.sekejap je masuk sbb sy tgk Ziyad dh pucat semacam.takut malam nnt die demam.yerlah, anak bujang sy tu nyaris2 kena athsma masa kecik.antibodi tak kuat...

Oklah. itu jer nak citer kisah percutian singkat kami sekeluarga.kalau ade rezeki, nak g jalan jauh ckit di utara Malaysia.tp tu kena tunggu anak2 dh besar ckit.bukan ape, sekarang kalau masuk kete je, bergaduh je.bising oi.stress mama&papa korang..huhu